19-10-2013

LW #7 | Clichés in YA


Elk genre heeft zo wel zijn clichés en YA is geen uitzondering. Daarom wilde ik het er ook eens over hebben in Leesbeest aan het Woord. Welke clichés vind je irritant en welke storen je absoluut niet. Hier is alvast mijn lijstje:

1. Love Triangles
Love Triangle of driehoeksverhoudingen komen naar mijn zin net iets te veel voor in YA. Ik heb mijn mening over Love Triangles al een hele tijd geleden uit de doeken gedaan in mijn bericht Love Triangles. En ik denk er nog steeds hetzelfde over, als het goed in elkaar steekt; prima! Maar als het niet echt een meerwaarde is aan het verhaal moet ik er niets van weten. Dan is het duidelijk dat het gewoon toegevoegd is om wat extra drama te veroorzaken die nergens naar toe gaat.

2. Bad boy & good girl
Zolang ze niet te extreem gaan, stoor ik me niet echt aan dit cliché, zeker niet als ze er een originele draai aan geven. Maar soms wordt good girl geïnterpreteerd als super braaf en heel naïef en daar heb ik een hekel aan. Boeken die dit cliché goed aanpakken zijn Perfect Chemistry en Rules of Attraction van Simone Elkeles en ook Pushing the Limits van Katie McGarry. Ik zou ook graag het omgekeerde meer zien, bad girl & good boy. Enkele boeken die bij mij in de smaak vielen met dit thema; Dare You To van Katie McGarry en Midsummer's Nightmare van Kody Keplinger.

3. Klassiekers
Hoe vaak worden klassiekers wel niet naar boven gehaald in YA? Wuthering Heights is er eentje die vooral veel voorkomt. En dan vergelijkt het hoofdpersonage haar situatie met de situatie van het bekende hoofdpersonage. Aan de ene kant stoort het me, maar aan de andere kant vind ik het ook wel leuk. Ik vergelijk situaties in mijn leven ook met die van mijn boeken. Dat hoofdpersonages dit dan ook doen is logisch en omdat veel mensen de klassiekers kennen, kunnen ze de vergelijking volgen. Behalve ik, want al mijn kennis over klassiekers, die toch bijzonder groot is om er geen gelezen te hebben, verkrijg ik puur door YA te lezen.

4. Afwezige ouders
Natuurlijk zijn ongeruste ouders met hun regels niet echt handig als het hoofdpersonage op avontuur moet, maar ouders zijn vaak niet aanwezig in YA boeken. En dan vooral in fantasy en dystopia, probeer maar eens drie boeken op te noemen uit deze genres waar ouders een actieve rol spelen. Er springt er maar één mij direct te binnen en dat is The Lost Girl van Sangu Mandanna, een aanrader trouwens!

5. Insta-love
Ik heb liever een goede opgebouwde relatie dan liefde op het eerste gezicht. Het komt vaak heel onrealistisch over en het irriteert met mateloos.

2 opmerkingen:

  1. Het zijn inderdaad wel allemaal typische cliché's ja, haha. Maar op de een of andere manier vind ik het toch elke keer weer leuk.

    BeantwoordenVerwijderen