01-07-2012

Hourglass - Myra McEntire


Mijn mening
Dit is een leuk boek om te lezen, maar ik ben niet echt overdonderd. Iets wat daar waarschijnlijk mee te maken heeft is dat tijdreizen een grote rol speelt in dit verhaal. En ik heb iets met/tegen tijdreizen. Tijd is iets complex en met boeken over tijdreizen zijn er volgens mij altijd wel dingen die 'niet kloppen'. Ik heb dan verschillende vragen waar geen antwoorden in het boek op zijn. Zoals bijvoorbeeld: 'wanneer iemand terug in de tijd gaat, bijvoorbeeld een maand, en leeft die maand opnieuw, wanneer hij dan een week terug in de tijd gaat, naar welke keer dat hij die week geleefd heeft keert hij terug?', 'wat als er iets ingrijpens (zoals bijvoorbeeld 9/11) voorkomen wordt, is dat dan nooit gebeurt?' en ga zo maar door. Ook het hele gedoe met het ouder worden of niet tijdens de tijdreis. Veel onbeantwoorde vragen, afhankelijk van het boek. Ik vind dat het er iets ongeloofwaardigs aan geeft. Ja, tijdreizen, als het goed ineen zit, is het briljant, anders, niet zo echt. Mijn tweede 'irritatie' is het 'love triangle'. Ik ben er in het algemeen niet zo'n fan van. Over love triangle zal ik eens een apart bericht doen. Maar terug naar Hourglass, er is hier zeker sprake van een love triangle. Het is niet het meest irritante dat ik ooit gelezen heb, integendeel, maar toch het is een cliché in de YA-wereld. Ik ben wel benieuwd hoe het gaat aflopen met het love triangle.
Nu, ik geeft dit boek 3,5 sterren, dus er moet toch ook nog wel iets positief over dit boek te zeggen zijn :). Ik vind het leuk dat haar broer (en haar schoonzus) weten dat Emerson rare dingen ziet. Het is niet zo dat het hoofdpersonage met een geheim zit, dat zogezegd niemand mag weten. Emerson is ook een sympathiek hoofdpersonage in het algemeen. Buiten het feit dat er een paar dingen schorten aan de tijdreistheorie (die misschien wel beter besproken wordt in het volgende boek), zijn er ook originele kantjes aan. Ik wil niets verklappen, dus daarvoor moet je het boek zelf lezen. Het is een boek dat de moeite waard is om vast te pakken.

Cover
De cover is wel heel erg mooi, maar past helaas niet bij het boek. Emerson kan niet op muren lopen. Maar uiteindelijk is een cover voor interpretatie vatbaar en moet deze cover niet te letterlijk bekeken worden. Hoe dan ook, het is een heel mooie cover.

Goodreads-sterren
3.92

Info
  • Schrijfster: Myra McEntire
  • Titel: Hourglass
  • Er is een vervolg van uitgekomen, genaamd Timepiece.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten