09-08-2012

Throne of Glass - Sarah J. Maas


Korte inhoud
Ik ben echt niet goed in synopsissen schrijven dus ik verwijs jullie door naar goodreads (en misschien ben ook een tiensie beetje lui, maar echt, ik ben er niet goed in).

Mijn mening
Throne of Glass is naar mijn mening excellente YA fantasy. Het heeft alle nodige elementen: een kick-ass hoofdpersonage, een beetje romance en wat magie en actie!

Je zit direct in het verhaal en ik moet zeggen dat ik vanaf het begin geboeid was. De beschrijvingen van de landschappen en de steden; van de wereld in het algemeen, deden me om één of andere reden denken aan Skyrim (een computerspel dat ik graag speel). Eén van de steden heet zelfs Rifthold, lijkt fel op Riften, een stad in Skyrim. Alleszins, de omgeving in Skyrim is heel mooi, dus het feit dat dit boek mij daaraan doet denken is zeker positief.



Hier een paar smaakmakers. Zo hebben de niet-Skyrimspelers een idee waarover ik het heb (klikken om te vergroten).

Zoals ik al zei is het hoofdpersonage kick-ass. Dat kan ook niet anders sinds Celaena een beruchte assassin is. Celaena is zeker één van mijn favoriete protagonisten. Ik vind dat haar manier van doen heel realistisch overkomt, dat ik denk van: 'ja, dat zou ik ook doen' of 'he, daar zou ik ook zo over denken'. Celaena is niet op haar mondje gevallen en kan hilarisch uit de hoek komen met prachtige come-backs, soms wel met geweld getint, maar ja een assassin blijft een assassin. Daarom vinden sommige andere personages haar moeilijk te vertrouwen. Zo hebben we Chaol, de kapitein van de koninklijke wacht, die we al snel tegenkomen in het verhaal. Chaol is een beetje op zichzelf, maar ik vind hem toch heel sympathiek. Ik vind de relatie tussen Chaol en Celaena ook heel leuk en die zich ontwikkelt doorheen het verhaal. Hun conversaties, of eerder discussies of eerder Celaena praat en Chaol negeert, zijn meestal ook grappig.

Nog een belangrijk personage is Dorian, de kroonprins, wiens vader grote delen van Erilea veroverd heeft. Dorian is integenstelling tot zijn vader niet wreed en strijdlustig. Hij leest liever dan ten strijde trekken. Ik vind Dorian ook een leuke. Hij is niet zo serieus als Chaol. Op het vlak van humor is Chaol eerder sarcastisch.

Misschien denk je een love triangle te bespeuren en ik zou liegen als ik ook niet dat gevoel zou hebben. In Throne of Glass is er wel nog niet echt één, maar ik denk dat in het vervolg er zeker één aankomt. Hoe dan ook, zoals het er nu voorstaat is het één van de goede love triangles (voor meer over mijn mening over goede love triangles en love triangles in het algemeen, check dit bericht), eentje van het Infernal Devices-kaliber. Ik moet wel zeggen dat romance niet op de eerste plaats staat in dit boek, eerder vriendschap en vertrouwen.

Nog een laatste puntje is het vertelperspectief. Hoewel Celaena wel degelijk het hoofdpersonage is, zijn er enkele stukjes ook geschreven in het perspectief van andere personages, zoals bijvoorbeeld Dorian. Het is wel altijd in de derde persoon geschreven, een auctoriële verteller dus. Iets wat je niet zo vaak tegenkomt in YA. 

Kortom, één van mijn favoriete boeken van dit jaar en een must-read, en zeker vijf sterren waard. Om te eindigen nog een korte maar bondige teaserquote:

“I wasn't going to kill him, you buffoon.” 
                                               - Celaena Sardothien

Cover
Op de cover zien we Celaena met op de achtergrond het glass castle. Ik ben niet weg van deze cover, maar hij is zeker niet vreselijk. Er is ook nog andere cover, maar die is niet beter.

Goodreads-sterren
  • 4,34

Info
  • Titel: Throne of Glass
  • Auteur: Sarah J. Maas
  • Er zijn nog enkele kortverhalen die zich afspelen voor Throne of Glass, vier om precies te zijn, van 63-96 pagina's lang. Zo heb je The Assassin and the Pirate Lord, The Assassin and the Desert, The Assasin and the Underworld en The Assassin and the Empire. Ik ga ze zeker lezen, want ik wil meer te weten komen over Celaena's verleden. Er zijn namelijk verschillende hints naar in het boek, maar je komt er niet zo veel over te weten. Ik zou ook nog meer willen weten over die mysterieuze Sam-persoon.
  • Er zijn nog geen verwijzingen naar een vervolg, maar ik denk wel dat er één komt. Er zijn nog maar weinig alleenstaande boeken in YA, en dit verhaal is nog niet af. Ik wil ook gewoon meer. Throne of Glass is trouwens eergisteren pas gereleased. Er is nog tijd genoeg voor een vervolg.
  • Ik raad je aan om deze pagina te bekijken op de website van de schrijfster over hoe het juist uitspreken van namen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten