04-05-2013

TTF - Woorden/onderwerpen die mij aanspreken

Een meme van The Broke and the Bookish
Deze week is het onderwerp: woorden of onderwerpen  in de korte inhoud van een boek die je direct in het oog springen. Ik heb het wel vaker, gewoon door één bepaald woord of één bepaald thema dat ik een boek op mijn to-read lijst zet, en even later ook koop. En na een tijdje weet je wel welke woorden of onderwerpen dat zijn, een lijstje in onbepaalde volgorde:

1. Assassin (of een ander badass beroep)
Dit is dan vooral in fantasy boeken, maar kan ook voorkomen in andere genres. Ik kan echt geen boeken laten liggen waarin het hoofdpersonage een huurmoordenaar (dief, piraat,...) is. Zo'n geharde, ass-kicking heldin kan ik altijd wel smaken, om één of andere reden slaat het altijd aan. Bijvoorbeeld: Throne of Glass, The Assassin's Curse en Graceling.

2. Humor
Humor in een boek is voor mij de kers op de taart, al is het maar dat ene personage dat altijd op het juiste moment de juiste opmerking maakt. Als er dus iets is in de korte inhoud dat snarky, sassy, droge humor belooft, maakt het boek direct meer kans. Bijvoorbeeld: Bloodlines, The DUFF, City of Bones

3. Interessante locatie
De setting van een boek is uiteraard heel belangrijk en er zijn sommige settings die mij meer aanspreken dan anderen. Locaties die je niet zo vaak tegenkomt, eens iets anders, heb ik altijd graag. Andere landen dan de VS, of een fantasy wereld die in de korte inhoud al intrigerend lijkt. Bijvoorbeeld: Daughter of Smoke and Bone, The Lost Girl, Cinder 

4. Amnesia
Ik weet niet wat het is met geheugenverlies, maar een hoofdpersonage dat er last van heeft, maakt een boek ineens zoveel spannender, aangezien je wilt weten wat er echt gebeurt is en wat de andere personages er mee te maken hebben. Bijvoorbeeld: The Unbecoming of Mara Dyer

5. Romantiek
Bijna alle YA boeken hebben een snuifje romantiek, en I like that! En het is vaak de hint ernaar in de laatste regel van de korte inhoud die me over de streep trekt en er voor zorgt dat het boek op mijn to-read terecht komt.

6. School
Ik spendeer heel wat tijd op school, maar dat is blijkbaar niet genoeg, want boeken met schoolleven spreken mij aan, misschien omdat het een herkenbare omgeving is. Dit kan een doodnormale middelbare school zijn tot een heuse vampierkostschool. Ik vind wel dat de hoofdpersonages vaak verdacht veel tijd hebben voor avontuur en bijna geen huiswerk hebben. Bijvoorbeeld: Vampire Academy, Pushing the Limits, Harry Potter

7. Reizen
En hier bedoel ik reizen mee in alle betekenissen van het woord. In fantasy, te paard of te voet door de natuur met kampvuren en kleine dorpjes, een lange reis met de auto of ander voertuig in deze tijd en tochten door verlaten vlaktes en lege steden, eten zoeken in onbewoonde huizen in dystopia. Bijvoorbeeld: Angelfall, The Immortal Rules, The Assassin's Curse

8. Wisselend vertelperspectief of mannelijk hoofdpersonage
De meeste hoofdpersonages in YA zijn meisjes (en dat heb ik graag, begrijp me niet verkeerd), de meeste auteurs in YA zijn dan ook vrouwen. Het valt dan ook altijd op als er eens een hoofdpersonage is van het andere geslacht en een korte inhoud die eens iets anders is, blijft plakken. Ik hou ook van een wisselend vertelperspectief, wanneer er twee, (of meerdere, maar ik verkies twee) kanten van hetzelfde verhaal zijn. Bijvoorbeeld: Hushed, Legend, Under the Never Sky.

9. Schattig
Schattig is misschien een raar woord om een boek mee te beschrijven, maar ik kan er geen ander voor vinden. Het is de boekvorm van een feel good movie, als je het mij vraagt. Een boek om lekker mee te ontspannen. Bijvoorbeeld: This is What Happy Looks Like, Shut Out, The Statistical Probability of Love at First Sight

Ziezo, dit was mijn lijst, ik vond hem erg leuk om samen te stellen, een aanrader! Heb jij ook woorden of thema's die je in het oog springen bij het lezen van een korte inhoud? Vergeet ze hier niet achter te laten!

Veel leesplezier!

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk om te lezen wat jouw over de drempel trekt bij het kiezen van een boek. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke lijst om op te stellen. Ik kan me wel in veel dingen vinden waar jij door wordt aangetrokken :)

    BeantwoordenVerwijderen