07-01-2012

The Unbecoming of Mara Dyer - Michelle Hodkin


Achterflap
Wanneer Mara Dyer ontwaakt uit een coma in het ziekenhuis, heeft ze geen idee hoe ze daar gekomen is. Maar beetje bij beetje komt haar herinnering terug over het ongeluk waarin haar beste vriendin, haar vriendje en de zus van haar vriendje in zijn omgekomen zijn en zij de enige overlevende van is. Omdat Mara het niet kan verdragen om terug naar dezelfde school te moeten gaan zonder haar beste vriendin Rachel, te zien, verhuist ze samen met haar ouders en twee broers naar Miami. Maar daarmee is het nog niet afgelopen.

Mijn mening
The Unbecoming of Mara Dyer is het eerste boek van Michelle Hodkin en wow! Waar zal ik beginnen? Ik had hoge verwachtingen bij dit boek omdat er een soort van hype rond is in de YA-wereld. Maar buiten hoge verwachtingen, wist ik niet wat te verwachten. De achterflap (de officiële, niet mijn creatie hierboven.) is namelijk nogal vaag. Nu, voor Mara Dyer. Ze is echt geweldig, zeker één van mijn favoriete hoofdpersonage. Ze heeft een enorm gevoel voor humor, ze kan van die steken geven waarbij je denk 'in your face!'. Ze laat zich ook niet doen en zet door, ookal denkt ze dat ze gestoord wordt (ik bedoel gestoord in de psychische vorm, hé). Een belangrijk element in YA is natuurlijk romance, en laten we dat vooral niet vergeten. Daar hebben we Noah voor, hij is zo'n typische bad boy met reputatie. Een daarbovenop nog Brits, yep. Er is geen instand-love (thank god), maar realistische opbouwende-love. Maar buiten een cool hoofdpersonage en een hottie is het boek ook... CREEPY. Echt waar, er zijn zo van die scenes waar je haren recht overeind van gaan staan, brrr, eng. Ik zal een tipje van de sluier oplichten (...spoilers...), Mara heeft namenlijk van die hallucinaties en je weet soms niet wat echt is en wat hallucinatie. Nu nog steeds, zelfs na het lezen, brrr. (...safe...). Geen boek om 's avonds als je alleen thuis bent te lezen! Ik moet je dus ook niet vertellen dat het erg spannend is en moeilijk om neer te leggen. Wat ik wel moet zeggen is dat het goed geschreven is, er stonden ook een paar woorden in die ik nog nooit van mijn leven had gezien (in het Engels hé), zoals shenanigans, woord van 2012? Terug to the point: een geweldig boek, één van mijn favorieten van 2012 en het is het eerste boek dat ik in 2012 gelezen heb, dat wilt wat zeggen. Een geweldige aanrader, LEES HET!

Cover
Love it! Van boven tot onder. Om te beginnen de titel. Ik vind het lettertype dat ze gebruikt hebben cool (ik ben een letterype-freak) en ook de plaats waar ze de titel gezet hebben. Ik vind het hatelijk wanneer de naam van de auteur meer opvalt dan de titel, ego much? Maar dat is hier dus niet. Ook de foto, schoon. Past bij het boek. Ik vind de kleuren ook mooi (ik weet dat ik aan het overdrijven ben...), die passen ook bij het boek, zo wat donker. En bovenal ook niet te druk, simpele foto, niet te veel gephotoshopte spetters en glitters en een nice lettertype. Pretty!

Goodreads-sterren
  • 4,09

Info
  • Titel: The Unbecoming of Mara Dyer
  • Auteur: Michelle Hodkin
  • Er komt een vervolg, ergens in 2012. Ik gok rond september, oktober, want er zit meestal een jaar tussen twee boeken (Deze kwam in september uit)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten