13-01-2013

The Demon King - Cinda Williams Chima


Achterflap
Times are hard in the mountain city of Fellsmarch. Reformed thief Han Alister will do almost anything to eke out a living for for his family. The only thing of value he has is something he can't sell - the thick silver cuffs he's worn since birth. They're clearly magicked - as he grows, they grow, and he's never been able to get them off.

Raisa ana’Marianna, princess heir of the Fells, has her own battles to fight. She’s just returning to court after three years of freedom in the mountains - riding, hunting, and working the famous clan markets. Raisa wants to be more than an ornament in a glittering cage. She aspires to be like Hanalea - the legendary warrior queen who killed the Demon King and saved the world. But her mother has other plans for her - including marriage to a suitor who goes against everything the queendom stands for.

Mijn mening
The Demon King heeft een wisselend vertelperspectief dat de twee hoofdpersonages om de beurt aan het woord laat. Zoals je waarschijnlijk uit de korte inhoud afleidt, zijn die twee hoofdpersonages Raisa en Han. Raisa, de kroonprinses van de Fells, staat onder druk en Han, een voormalig gangleider, doet zijn best om zijn moeder en zijn zuster in leven te houden. Ik vond ze beide sympathiek en leuk, ookal zijn ze wel erg verschillend, net zoals hun levens.

Wat me opviel aan The Demon King is, dat er verschillende verhaallijnen zijn, dit komt natuurlijk in de eerste plaats omdat Raisa en Han elkaar niet kennen, en er als het ware twee verschillende verhalen met hun eigen gebeurtenissen in één boek staan; natuurlijk beïnvloeden de gebeurtenissen in Raisa's leven dat van Han en omgekeerd. Dit zorgt ervoor dat er altijd wel iets aan de hand is en het boek gewoon weg niet neer te leggen is. Ik zal al een tip van de sluier oplichten: Raisa's en Hans paden kruisen elkaar één maal in dit boek.

The Demon King is een excellent voorbeeld van een boek dat in het fantasygenre thuis hoort. Het speelt zich af in een land dat The Seven Realms heet in een onbestaande wereld. Een wereld die ik goed in elkaar vond zitten. In het boek wordt vermeld wat waar ligt, maar ik heb toch even de officiële website opgezocht en gekeken of ik er een kaartje kon vinden. Kaarten zijn altijd leuk! En ja hoor, ik heb een kaart gevonden, je vindt hem hier in een pdf. The Demon King, het eerste boek van deze reeks, speelt zich enkel af in The Fells, één van de provincies, noordelijk op de kaart. Ik vond The Fells alvast een interessante locatie: het landschap, de clans, Fellsmarch, noem maar op. Nog iets dat ik leuk vond waren de accenten en slang. Zo gebruikt Han bijvoorbeeld heel andere woorden dan Raisa.

Kortom, The Demon King is een aanrader voor elke fantasy-liefhebber. Veel onverwachte wendingen, erg spannend en niet neer te leggen!!

Cover
De cover is een meevaller. Er staan geen gezichten op, dus dat is een bonus. Het amulet dat zich op de voorgrond bevindt heeft wel degelijk betrekking tot het verhaal: de cover past bij het boek, nog een bonus. Het leukste aan de cover vind ik het landschap onderaan, dat vewijst naar The Fells en de originele manier waarop de titel en de schrijfster geplaatst zijn.

Info
  • Titel: The Demon King
  • Nederlandse titel: De Demonenkoning
  • Auteur: Cinda Williams Chima
  • Goodreads-sterren: 4.25
  • Pagina's: 506
  • Verschijningsdatum: 6 oktober 2009
  • Dit boek is het eerste boek in een reeks van 4 boeken. Ze zijn allemaal al verschenen. De volgende titels zijn: The Exiled Queen, The Gray Wolf Throne en The Crimson Crow. Ik ben momenteel het derde boek aan het lezen.

1 opmerking:

  1. Klinkt als een leuk boek en het heeft inderdaad een erg mooie cover :)

    BeantwoordenVerwijderen