06-04-2013

Unravel Me - Tahereh Mafi

Achterflap
tick
tick
tick
tick
tick
it's almost
time for war.

Juliette has escaped to Omega Point. It is a place for people like her—people with gifts—and it is also the headquarters of the rebel resistance.

She's finally free from The Reestablishment, free from their plan to use her as a weapon, and free to love Adam. But Juliette will never be free from her lethal touch.

Or from Warner, who wants Juliette more than she ever thought possible.

In this exhilarating sequel to Shatter Me, Juliette has to make life-changing decisions between what she wants and what she thinks is right. Decisions that might involve choosing between her heart—and Adam's life.

Mijn mening (+ een beetje Shatter Me en Destroy Me)
Ik was diep onder de indruk van dit boek. Ik vond Unravel Me zelfs beter dan het vorige en ook eerste boek van de reeks, Shatter Me en dat was al een goed boek. Dat wil dus wat zeggen.

Net als Shatter Me is Unravel Me op een aparte manier geschreven. Ik zou het poëtisch noemen, maar ik ben niet zo'n grote poëzielezer, dus wieweet. Je hebt doorstreepte woorden, weglating van leestekens, soms staat er maar één woord op een regel of worden zinsdelen herhaalt en enkele keren kwam ik zelfs rijm tegen. Ik heb ergens uit een interview met Tahereh Mafi gelezen dat de doorstreepte woorden de chaos in Juliettes hoofd voorstellen. Ook zijn er soms erg lange zinnen zonder punten of andere leestekens omdat een punt gebruikt wordt op het einde van een gedachtegang van Juliette. Met dat in gedachten is het direct duidelijk waarom er weer een punt verdwenen is. En ookal ben ik niet zo'n poëzielezer, ik kon deze bijzondere schrijfstijl echt wel appreciëren. Het geeft extra waarde aan het boek en ondersteunt ook de inhoud. Je krijgt een veel beter beeld van wat er zich in Juliettes hoofd afspeelt en je ziet haar gedachten zich echt ontwikkelen.

Genoeg over Juliettes gedachten, nu Juliettes acties. Ze heeft het nog steeds erg moeilijk met haar kracht(en) en verblijf in het asylum, en ook een onthulling op het vlak van Adams kracht maakt het haar (en Adam) niet gemakkelijker. Maar langzaam maar zeker evolueert ze toch naar een badass heldin. Zoals ik al zei maakt Adam ook enkele shitty dingen mee, waarover ik mij verder niet ga uitlaten om niet alles te verklappen. Maar ik heb met hem te doen.

Wat ik een bonus vind aan Unravel Me dat er niet echt was in Shatter Me, is Warner. In Shatter Me was Warner gewoon de slechterik, er waren wel al hints naar meer diepte in zijn personage, maar ik begreep persoonlijk niet echt wat er in hem omging en spendeerde ook niet zo veel aandacht aan hem. Het was pas helemaal op het einde van Shatter Me in de bijlage dankzij 'Warner's Log' dat ik Warner in een ander licht zag. 'In Warners' Log' staan enkele motivaties voor slechte dingen die hij gedaan heeft in Shatter Me en bovendien geeft het toch enige inkijk in Warners hoofd. Als je meer dan een kleine inkijk wilt, raad ik je aan om Destroy Me te lezen. Destroy Me is een kortverhaal van zo'n 100 pagina's in Warners perspectief dat zich aspeelt tussen Shatter Me en Unravel Me. Je leert een heel andere Warner kennen, en je komt te weten dat hij niet door en door slecht is. Ik zou het zeker tussen Shatter Me en Unravel Me lezen, zoals ik zelf heb gedaan.

In Unravel Me, komen we nog meer te weten over Warner en ik kan hem net zoals Juliette niet haten, ook al dacht ik dat hij compleet psycho was in Shatter Me. Hij heeft veel slechte dingen gedaan, en gaat er misschien nog veel doen, maar ik denk echt dat hij een beter mens kan worden, ook al denkt hij zelf van niet. Ik vind ook niet dat wat er in Destroy Me staat een excuus is voor zijn wreed gedrag, maar het is een verklaring. Zijn voornaam wordt onthult in Unravel Me, net als enkele tatoeages op interessante plaatsen :)

Een ander personage dat ik even in de kijker wil zetten is Kenji. Ook hij heeft een verleden, maar ik vind hem vooral een sterk personage. Hij is soms hard tegen Juliette, maar hij trekt haar wel uit de put. Hij zegt alles rechttoe rechtaan, zoals het is, zonder er doekjes om te winden. Ik was soms een beetje geshockeerd door wat er uit zijn mond kwam, maar hij heeft een goed hart.

Een laatste onvermijdelijk puntje is natuurlijk de Love Triangle, tussen Juliette, Adam en Warner. Ik moet zeggen dat ik voor Warner ben. Hij is onvoorspelbaar en ik wil hem nog beter leren kennen. Ik ben ook benieuwd hoe dat de Love Triangle gaat evolueren, tot nu toe zit het nog goed in elkaar, niet zo'n typisch gedoe dat je wel vaker tegenkomt. Hopelijk verslapt het niet!

Kortom, een (zeer) waardige opvolger op Shatter Me, heel mooi geschreven, goed verhaal en sympathieke personages. Een must-read!

Cover
Ik vind het een mooie cover. Er staat niet te veel op en ook niet te weinig, met mooie details aan de wimpers en op de iris, waar, zoals je op de header kunt zien, een vogel staat, dat een link vormt met het boek.

Titel: Unravel Me
Auteur: Tahereh Mafi 
Reeks: Shatter Me 
Pagina's: 461 
Verschijningsdatum: 5 februari 2013 
Er komt nog een derde boek uit, nu nog zonder titel, maar ik wed dat het Ignite Me gaat zijn. En net zoals Destroy Me komt er ook nog een kortverhaal tussen boek 2 en 3. Het is nog niet bekend wiens perspectief het gaat zijn; men denkt aan Adam, Kenji of Warner.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten