16-08-2011

Vampire Academy: de covers

Ok, de covers van Vampire Academy. Ik wou bij mijn review niet een cover kiezen omdat ik over elke uitgave wel iets te zeggen heb. Laten we beginnen met:


Nederlandse covers
Ik vind dat ze bij de Nederlandse covers goed begonnen zijn, maar vanaf het eerste boek gaat het alleen maar bergaf. Met het dieptepunt in de vorm van het laatste boek, daar lijkt het alsof het één of ander fantasy boek is zoals de Studie-serie van Maria V. Snyder ofzo, geen vampierverhaal dat zich in het heden afspeelt. Maar zoals ik al zei, de cover van het eerste boek vind ik zeer geslaagd, met dat haar. Dat past nog enigszins bij het boek. Maar daarna... En oja, niet te vergeten de vertaling van Vampire Academy: Academicus Vampyrus? Serieus? Ik ben al blij dat het niet Vampieracademie ofzoiets geworden maar om het een Latijns trekje te geven is niet echt nodig. Ik zou het gewoon Vampire Academy laten, maar wie ben ik? (Faustulus, een arme herder)


Engelse Hardcovers
Zucht. Wat een scharminkels, de eerste valt mee, maar ik ben niet zo voor het Angelina-Jolie-Look-a-like. Vervolgens, Shadowkiss: haar haar! Wat doen die twee sprieten daar? Ik heb nog nooit zo'n kapsel gezien en het verpest de hele cover. Twee, vier en vijf: geen commentaar, allemaal even erg. Ik vind dat de laatste nog het best is van ze allemaal, met uitzondering dat het model niet op Rose lijkt, en ik denk dat dat wel de bedoeling was. Maar het beste komt nog. Dit is een heruitgave. De oude covers waren zo verschrikkelijk dat ze ze opnieuw uitgegeven hebben. En dan nog niet eens goed, ze zijn wel een verbetering, maar nog steeds niet mooi. Ik bespaar je van die oude covers, buiten het derde, dan heb je een voorbeeld. Zeg nu zelf, diegene die daar de coverdesign doet zou ontslagen moeten worden


Engelse Paperbacks
Met deze heb je al kennis gemaakt, want ik heb deze covers gebruikt voor mijn review. Omdat ik van deze reeks de laatste drie heb (de eerste drie heb ik nog niet). Er is ook een reden waarom ik voor deze covers heb gekozen, die zijn supermooi! Je kunt in paperback ook de covers van hierboven vinden, die met de melancholische gezichten, maar ik heb de rode covers gekozen. En terecht, ik zeg het nog eens, maar ik vind deze uitgave echt supermooi. Gewoon rood met een zo'n zwarte figuur, wat wil je nog meer? Er is ook relief, die bloeddruppels daar linksboven en de titel.

Voila, mijn mening over de covers van Vampire Academy. Als je het niet eens bent (of wel): laat een reactie achter. FYI: klik op de afbeeldingen om te vergroten, misschien stond dat beter vanboven....

1 opmerking: