04-03-2012

If I Stay - Gayle Forman


Achterflap
In een fractie van een seconde veranderd alles. Het laatste wat Mia zich herinnert is dat ze in de auto zat met haar familie op een besneeuwde weg in Oregon, het volgende moment kijkt ze naar een autowrak waaruit haar verwoeste lichaam gehaald wordt.

Mijn mening
Waar moet ik beginnen. Het is geen gewoon boek, maar wel heel goed. Ik had de achterkant niet gelezen dus ik had geen idee waarover dat het boek ging. Het eerste wat me opviel is dat het een erg dun boek is: het telt maar een kleine 200 pagina's. Het rare is dat je het helemaal niet merkt, dat klinkt misschien negatief, maar de rede is niet omdat het zo saai zou zijn ofzo, integendeel, omdat er heel veel in verteld wordt. Je hebt namenlijk niet één verhaal, maar dankzij de vele flashbacks heb je er nog één bij. Zo heb je het verhaal van Mia in het ziekenhuis, na het ongeval en de flashbacks tonen je korte anekdotes over haar jeugd, hoe ze Adam en Kim ontmoet heeft, haar familie, noem maar op. Nog iets opmerkelijks is dat het hoofdverhaal (dus niet de flashbacks) over een kort tijdspan (is dit zelfs een woord?) beschikt. Juist 24 uur, kom je ook niet vaak tegen. Die 24 uur spelen zich af in het ziekenhuis en ik vond de verpleegster en dokter in het boek erg sympathiek. Ze hebben geen grote rol, maar toch. Toen vond ik dokter worden toch iets minder onaantrekkelijk. Wanneer mensen vragen wat ik later wil doen zeg ik altijd: 'Geen idee, maar alleszins geen geneeskunde', wel na dit boek dacht ik even, tiens zo erg is dat nog niet. Het boek zit vol opmerkelijk dingen, want ik heb er nog één mee te delen: het traditionele gezin. Het lijkt dat schrijvers precies zo hun best doen om origineel te zijn op dat vlak: wezen, enig kinderen, eenoudergezinnen, dat je het stereotype gezin: mama, papa, zoon, dochter, niet vaak tegenkomt. Een andere reden dat ik dit puntje heb aangehaald is het feit dat familie een grote rol in If I Stay speelt. En omdat ik een normale tiener ben kan ik deze review natuurlijk niet afsluiten zonder te zeggen dat Adam cute is! En dat Mia en Adam een cute koppel zijn, oh en btw, ook nog eens een realistisch koppel, daar zouden sommige YA-schrijvers iets van kunnen leren. Om af te ronde: een heel mooi verhaal dat zeker de moeite waard is!

Het boeide me zo erg dat ik de volgende dag (ik heb dit boek op de terugreis in de auto naar huis gelezen) het vervolg moest hebben. En zo gezegd zo gedaan. Dat is erg handig met een Kindle, één klik en je hebt het :D.

Cover
Een sobere cover, niet echt een cover die in het oog springt. Ik zie persoonlijk niet de link met het boek, maar daarom niet lelijk. Alleszins geen cover waar ik me zou voor schamen als ik er mee over straat loop. Het ziet er redelijk intellectueel uit, niet?

Goodreads-sterren
4,02

Info

  • Titel: If I Stay
  • Auteur: Gayle Forman
  • Er is een vervolg van dit boek, Where She Went, en ja dat heb ik ookal gelezen, maar ze zijn te verschillend om te samen te reviewen. De Where She Went - review zal niet lang op zich laten wachten!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten