16-03-2012

Kindle vs Boek

Ik heb voor kerstmis een Kindle gekregen. Ik heb er ondertussen al verschillende boeken opgelezen en heb mijn mening gevormd over dit ding en wat nu te verkiezen valt: Kindle of een echt boek.

Om te beginnen wat is een Kindle? Wel een Kindle is een e-reader en die heb je in verschillende merken, Sony, Samsung,... Maar Kindle is van Amazon. Je kunt er enkel Kindle-boeken opzetten en die zijn enkel te vinden op Amazon. Je hebt ook misschien al gehoord van Nook, dat is de e-reader van Barnes & Noble. Maar nu, let's start!

E-ink
De Kindle is een scherm met e-ink. Ik weet niet hoe het in elkaar zit maar het is wel ongelooflijk. Het scherm geeft geen licht en je kunt dus ook geen pixels zijn ofzo. Geen lcd-scherm dus, het heeft dan misschien geen kleur, maar het vermoeid je ogen ook niet. Wie heeft er nu ook een kleurenscherm nodig om een boek te lezen? Tussen het scherm van een Kindle en papier is dus geen groot verschil. Die e-ink leest gewoon als papier, echt spectaculair.

Batterij
De batterij houdt lang. Als je de WIFI uitzet, gemakkelijk een maand! 

Praktisch
Om het een beetje overzichtelijker te maken ga ik het in puntjes doen, want als de Kindle één ding is dan is het wel praktisch.
  • Voor de lazyasses onder ons (reken mij daar bij), je kunt het met één hand vast houden, doordat hij zo licht is en omdat je het niet open moet houden zoals een boek en je naar de volgende pagina kunt gaan met één vingerbeweging. 
  • De Kindle is ook niet groot. Je kunt hem dus gemakkelijk meenemen, iets helemaal anders dan een dikke hardcover dus.
  • Ook een leesbeest? Leg je ook altijd een stapel boeken van hier tot in China klaar voor de zomervakantie? Wel, het probleem van een te kleine koffer en te veel boeken is opgelost, op de Kindel die handel.
  • We gaan verder met dat vakantie-idee. Je hebt je misrekent op die stapel boeken en hebt te weinig boeken mee! Daarbovenop ben je op vakantie in Frankrijk, en Fransen verkopen Franse boeken. Daar moet je ook niet voor wakker liggen, als er maar internetverbinding is kun je stromen boeken op je Kindle zetten waar je ook bent. 
  • Als je je Kindle bij je hebt, heb je je hele boekencollectie bij. Als je op verplaatsing plotseling de onbegrijpelijke drang hebt om die scene uit dat boek opnieuw te lezen kan dat, zolang je je Kindle meehebt. Die boekencollectie pakt dus ook niet veel plaats in. Handig voor mensen met een boekenkast tekort.
  • Pagina-knoppen aan beide kanten. Misschien heb jij zoiets van: duh! Maar ik vond het niet zo vanzelfsprekend. De pagina-knoppen: naar volgende pagina en naar vorige pagina heb je dubbel. Aan de linkerkant en de rechterkant (check de foto). Dan maakt het niet uit met welke hand je je Kindle vasthoudt. 

Handige functies
Handige functies aan boord!
  • Zo heb je bijvoorbeeld een ingebouwd woordenboek. Echt superhandig. Als je een woord niet begrijpt, moet er niet langer een woordenboek of computer in de buurt zijn, ga gewoon met je 'cursor' naar het woord en je krijgt de verklaring. Zeker handig als je net zoals ik Engelse boeken leest en hier en daar een woord niet kent.
  • Notes & Marks: nog iets leuk. Je kunt Notes maken bij een bepaald stukje tekst maar ook een stukje tekst highlighten. Vooral dat laatste is handig (aangezien er geen toetsenbord in zit, en je lettertje per letterje moet typen, plus ik maak sowieso geen nota's als ik een boek lees), zo kan ik mijn grappige quotes te samen in 'my clippings' zien. Het mapje waar al je notes en marks in terecht komen.
  • Je kunt ook naar één bepaald woord zoeken. Als je dus een bepaald stukje in een boek opnieuw wilt lezen, maar je weet niet meer waar het staat, typ dan gewoon één woord dat je je nog herinnert in en de Kindle zoekt het boek voor je af. Handy!

Goedkoop & Milieuvriendelijk & Snel
De Kindle wanneer hij uit staat.
  • In het algemeen zijn Kindle boeken goedkoper, ze moeten namelijk niet gedrukt worden. En zo spaar je ook het milieu. Geen bomen die voor jouw leesplezier gekapt worden!
  • Doordat een e-boek iets virtueel is, moet je natuurlijk ook geen verzendingskosten betalen en misschien raad je het al: je spaart het milieu nog eens! Ik vermoed dat het transport van boeken heel wat brandstof slurpt, van de drukkerij naar de winkel, van de winkel naar jouw en wie weet welke tussenstappen er nog allemaal bijzitten. Je moet ook niet wachten op je boek. Op het moment dat je je boek aankoopt komt het op je Kindle terecht. Als je dus echt niet kan wachten op een boek, koop je het opvoorhand en op de releasedag stipt heb je het. Ik weet niet of het echt om middernacht erop staat, dat heb ik nog niet gecheckt :).
  • Natuurlijk moet een Kindle ook gemaakt worden, maar ik heb in een tijdschrift gelezen dat wanneer je 60 boeken gelezen hebt op je e-reader, je milieuvriendelijk bezig bent en bij die berekeningen hadden ze het transport niet meegerekend, trek er dus maar een paar boeken af.
Wat is nu de conclusie? Ik denk dat het wel duidelijk is dat ik de Kindle een leuk ding vind., maar het is geen echt boek. Je kunt de pagina's niet omslaan, het ruikt niet zo lekker (over ik en mijn obsessief gedrag in verband met de geur van boeken komt later een post.), je kunt het niet in de boekenkast zetten. Kortom, het mist de charme van een boek. Niet dat de Kindle lelijk is ofzo, integendeel, ik vind het een mooi design, afgewerkt. Maar nog eens: het is geen echt papieren boek.

Voor meer info en de andere soorten Kindles, ga naar Amazon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten