12-07-2013

LW #1 | Boeken op het witte doek


Hollywood heeft de YA wereld ontdekt en het ene boek na het andere vindt zijn weg naar het witte doek. The Mortal Instruments krijgen we binnekort op 21 augustus te zien. Ze zijn vollop bezig met het filmen van Divergent en Vampire Academy en ook The Maze Runner is in productie. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Maar hoe staan wij daar nu tegenover als boekenliefhebbers? In dit bericht vertel ik alvast wat ík er van vind.

In het algemeen, wanneer ik hoor dat er weer een boek verfilmd wordt, is mijn eerste reactie 'o nee'. Wat toch redelijk negatief is. Als het een 8 uur durende film zou zijn met perfecte cast en decor, die zich volledig aan het boek hield zonder schrappen en zonder toevoegingen, dan zou ik superblij zijn. Maar dat is natuurlijk nooit het geval. En dat is waarom het boek altijd beter is dan de film. Er is veel dat kan mislopen: een slechte cast, een script waarin je het boek nauwelijks herkent en ga zo maar door. Dus wanneer ik hoor dat één van mijn favoriete boeken verfilmd gaat worden vrees ik altijd dat de film geen goede vertegenwoordiger wordt van mijn geliefde boek. Een film bereikt nu eenmaal een groter publiek en dan heb ik graag iets dat toch enigszins representatief is dat dat publiek bereikt

Maar dat is nog maar één van mijn angsten als het op verfilmingen aankomt. Waar ik ook schrik voor heb is dat het boek in mijn hoofd weg is. Als je een boek leest dan zie je in je hoofd wat er gebeurd. Wanneer in een film echt op beeld vastgelegd wordt hoe de dingen gebeuren, hoe dat het decor en de personages eruit zien, enzovoort, ben ik altijd bang dat mijn hoofd mijn origineel beeld gaat vervangen door dat van de film. En dat mijn beeld, dat bovendien helemaal uniek is: niemand ziet het verhaal hetzelfde als ik, weg is. Dat zou ik heel erg vinden. Gelukkig lees ik mijn favoriete boeken vaak opnieuw en is het verhaal als het ware in mijn brein gebrand. Ik kan bijvoorbeeld nog steeds The Hunger Games lezen zonder Josh Hutcherson te zien als het over Peeta gaat. Hopelijk blijft dat zo. Daarom probeer ik altijd het boek te lezen voor ik de film kijk.

En dan nog een laatste puntje waar ik me aan stoor dat samen met de film komt, zijn de fans. En dan specifiek de fans die zeggen dat ze de film zo goed vonden en dat ze niet kunnen wachten tot de volgende uitkomt, maar dan niet de boeken lezen. Dat begrijp ik echt niet. Als je de film dan zo leuk vond, dan wil je toch meer weten over die wereld en de personages en als je echt wilt weten wat er gaat gebeuren dan is een jaar wachten tot de film toch belachelijk als het boek binnen handbereik is? Onbegrijpelijk.

Natuurlijk brengt een verfilming ook leuke dingen met zich mee. Om een boek echt tot leven zien komen is erg opwindend. En soms doet de film het echt wel goed. Vampire Academy, bijvoorbeeld, dat is toch de film waar ik momenteel het meest naar uitkijk. Ik vind de cast van Vampire Academy heel goed samengesteld, en de foto's die ik tot nu toe van het set heb gezien zien er goed uit. Richelle Mead zei ook dat het script dicht bij het boek is gebleven. Dat klinkt allemaal al veel belovend en ik moet toegeven dat ik echt uitkijk naar de film.

Laat zeker weten wat jij vindt van verfilmingen. Ik weet dat veel mensen dat eerder positief vinden. Ik ben benieuwd naar andere meningen!

Vergeet je link niet achter te laten hieronder, dan kunnen ik en andere geïnteresseerden jouw bericht lezen.

3 opmerkingen:

  1. Lijkt me echt heerlijk een verfilming van acht uur die het boek tot op de letter volgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een letterlijke verfilming... daar teken ik wel voor! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fans die de boeken niet lezen terwijl ze niet kunnen wachten om te weten wat er gaat gebeuren, dat heb ik ook nooit begrepen. Ik betwijfel of ik mezelf er van zou kunnen weerhouden.
    (Check mijn mening over boekverfilmingen hier)

    BeantwoordenVerwijderen