20-07-2013

LW #2 | Tijd doet verslijten


Deze week wil ik het hebben over boeken die je uit het oog verloren bent of waarover je mening helemaal veranderd is. Boeken die je vroeger bij je favoriete boeken rekenende, maar waar je nu nauwelijks nog naar omkijkt. Ik heb er wel zo'n paar en ik vroeg me af of andere lezers hetzelfde voor hadden.

Het meest beruchte voorbeeld van mijn collectie is de Twilight Saga. Ik was enkele jaren geleden een echte fan. Dat was voor ik YA ontdekte, dankzij Twilight (en goodreads) heb ik het YA genre juist ontdekt. Hoe komt het dan dat Twilight uit de gratie gevallen is? Volgens mij kwam ik erachter dat Twilight zeker niet het beste van zijn genre was, toen ik andere YA-boeken ontdekte. Wat ik aan Twilight leuk vond, vond ik andere boeken ook terug en daarbovenop nog andere/betere dingen die Twilight niet had. Als ik Twilight nu zou lezen, zou het zeker niet bij mijn favorieten horen.

Nog zo één is Hush, hush. Vroeger één van mijn favoriete boeken, nu al een hele tijd niet meer vastgehad. Je kunt mijn review er nog van lezen, helemaal positief. Hush, hush hoort nog bij de pioniers van het YA genre voor mij. Ik had deze blog nog maar pas. En ik denk dat het zo'n beetje hetzelfde zit als met Twilight. Terwijl ik moest wachten op de vervolgen van Hush, hush, heb ik betere boeken gelezen, meer ervaring opgedaan, etc. Als het vervolg er dan eindelijk was, had ik er niet meer zo veel plezier aan als het vorige boek en daalde mijn appreciatie voor de reeks.

Nog een laatste voorbeeld is The Mortal Instruments. Het is wel een heel ander geval. Vroeger was ik echt een grote fan: superblij en opgewonden wanneer er iets nieuws uitkwam, een teaser quote bijvoorbeeld. Dat ben ik kwijt geraakt. Begrijp me niet verkeerd, ik vind The Mortal Instruments nog steeds goede boeken, dus niet zoals Twilight en Hush, hush, maar ik ben niet meer zo'n echte fan. Toen er foto's en trailers van de film uitkwamen, voelde ik helemaal niet de nood om ze helemaal te analyseren (zoals ik bij The Hunger Games trailer gedaan heb bijvoorbeeld) Ik heb geen idee hoe dat komt. Duurt het te lang voor het volgende boek zal uitkomen? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is, dat het niet ligt aan hoe lang geleden ik de boeken gelezen heb. Van Vampire Academy, die ik rond dezelfde periode gelezen heb, ben ik nog steeds een echte fan. Misschien komt het wel weer terug, dat 'fanschap'. Wie weet.

Als jij ook boeken hebt gelezen die uit de gratie zijn gevallen, laat iets achter, en zeker ook waarom. Zoals ik al zei vraag ik me echt af of andere lezers hetzelfde meemaken.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb niet echt boeken die uit de gratie zijn gevallen. Er zijn natuurlijk wel boeken die ik misschien niet meer zo goed zou vinden als ik ze nu zou lezen -nu ik wat meer YA boeken achter de kiezen heb-, maar dan nog kan ik ze waarderen voor wat ze voor me betekende toen ik ze voor het eerst las. En daardoor blijven ze bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had hetzelfde voor met de Hush Hush saga, het tweede deel vond ik een stuk minder goed dan het eerste.
    Ikzelf ben supergrote fan van TMI, dus ik vind het spijtig om te horen dat je je 'fanschap' wat bent kwijtgespeeld, maar misschien komt komt het wel terug, zoals je zei. En in de tussentijd is er genoeg gaande met VA en andere boeken om je inner fangirl bezig te houden, haha ;)

    BeantwoordenVerwijderen