18-10-2011

The DUFF - Kody Keplinger

Achterflap
Bianca, een zeventienjarig meisje, is buiten cynisch ook slim. Veel te slim om te vallen voor te charmes van de man-slet van de school Wesley Rush. Meer zelfs, ze haat hem. En wanneer hij haar the Duff noemt, gooit ze haar cola in zijn gezicht. Maar thuis gaan de zaken niet zo goed op het moment, en opzoek naar afleiding kust ze Wesley, erger nog, ze vindt het leuk. En dat is het begin van hun enemies-with-benefits relatie

Mijn mening
Ik heb de laatste tijd al heel wat realistische fictie gelezen, maar deze reken ik zeker bij een van de besten. Het is het eerste boek van Kody Keplinger (ze was achttien jaar toen ze dit boek schreef), meer over Kody Keplinger en haar boeken bij Info. Zoals vaak het geval bij boeken die ik leuk vind, is een aangenaam hoofdpersonage. Bianca, een cynisch meisje. Ze is slim maar ook realistisch en kan voor zichzelf opkomen, check de cola. Ik vond het leuk om in haar hoofd te zitten. Ze is soms wel grappig met haar inwendige commentaar. Ook Wesley, de slet, heeft grappige uitspraken en opmerkingen. Na een tijdje herkende ik zelfs Wesleys manier van spreken. Moeilijk om uit te leggen, maar dat maakt personages realistisch. Als je kunt zeggen wanneer een personage iets typisch (voor dat personage) zegt of doet, je "zo typisch" kunt denken (of luidop zeggen als je wilt). In kort: ik heb hierendaar moeten gniffelen en gnirriken (oeps, ik bedoel grinniken :p) en de (hoofd)personage(s) waren sympathiek en realistisch. Het is een vlot boek, ik heb het in één keer uitgelezen en daarna nog een week opnieuw (goed boek + gebrek aan andere boeken...). Ik heb ook weer wat opgestoken over het Amerikaanse schoolleven... (ik heb al heel wat opgestoken over Amerikaanse cultuur dankzij die Amerikaanse boeken). Dus iedereen: het is een aanrader!

Cover
Ik ben fan de cover. Pluspunten vind ik de foto, vooral die groene bubbelgum is bonus. Ik vind ook de schuine gele letters cool, het enige wat ik wat minder vind, maar dat is een klein detail: de woorden in de letters. Ik weet niet wat ik er tegen heb, uiteindelijk verduidelijken ze de titel. Ik denk gewoon dat effen gele letters nog toffer zouden zijn, maar zoals ik al zei, een klein detail. Wat jullie natuurlijk niet op de foto kunnen zien is de rug. Voor de geinsteresseerden: effen geel met de fuchia titel in het groot, zoals je op de andere foto hier rechts ziet. Persoonlijk vind ik dat leuk. Het is spijtig wanneer een boek wel een mooie cover heeft maar de rug op niets trekt. Uiteindelijk is het de rug die je ziet als het boek in de kast staat.

Goodreads-sterren
  • 3,98

Info
  • Titel: The DUFF (Ugly Designated Fat Friend)
  • Auteur: Kody Keplinger
  • Onlangs in september is het tweede boek van Kody Keplinger uitgekomen, genaamd Shut Out. Check het op goodreads, het ziet er goed uit. Niet overtuigd? Bekijk Kody's blog dan ook eens, daar staan wat sneakpeaks van het boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten