28-07-2011

Divergent - Veronica Roth

Achterflap
Beatrice (aka Tris) moet kiezen, zoals elke zestienjarige in die toekomstige wereld, tot welke faction ze toetreedt voor de rest van haar leven. Elke faction vertegenwoordigt iets: Candor (eerlijkheid), Amity (vriendschap), Dauntless (moed), Abnegation (zelfverloochening -ik vond geen ander woord-) en Erudite (wijsheid). Tot haar eigen en haar Abnegation famile's verbazing kiest ze voor Dauntless, waar ze niet alleen leert vechten en schieten maar ook van hoge gebouwen en rijdende treinen moet springen. Maar Tris heeft een geheim, dat dreigt bekend te worden, dat haar in levensbedreigende gevaren kan brengen.

Mijn mening
Weet je wat leuk is? Als je een boek overal op boekenblogs tegenkomt en dat het aantal sterren de pan uit rijst, iedere keer opnieuw, dat je het boek dan koopt met de gedachte: 'Ik hoop voor jullie dat jullie gelijk hebben' en dan ontdekt dat dat zo is. Bij Divergent was dat helemaal het geval. Ik verwachtte veel van dit boek en het voldeed aan al mijn hoge verwachtingen. Vanaf de eerste tot de laatste pagina (en daarna nog) was ik opgeslokt door de wereld van Tris. Over Tris gesproken, superhoofdpersonage. Ik haat het als het hoofdpersonage zo'n zeurkous is. Maar voor Tris kan ik echt wel sympathie opbrengen. Ze is buiten dapper ook nog slim, en dat hebben we graag. Voor als je het nog niet door had is het een boek van het dystopia-genre (waar ik dus fan van ben), dystopia van de beste kwaliteit zou ik zeggen. Er gebeurde altijd wel iets dat ik toch verder moet lezen, niet neer te leggen en superspannend. Even op een rij: spannend, hier en daar wat actie, toch wat romantiek en ook soms grappig (Ja! Ik moest soms toch wel gniffelen en wat van dat raar gesnuif uitbrengen). Ik kan niet wachten op het vervolg!

Cover
Ook deze cover had een plaatsje in mijn top on the 10th: mooiste covers, en terecht. De cover alleen al zegt helemaal dystopia: donkere wolken en een grauwe skyline. Ik heb ook eindelijk door waar de vlam voor staat (dat heeft even geduurd, hehehe). Een vlam is het symbool van de Dauntless, dus volgens mij staat dat op de cover. Het past dus helemaal bij het boek. Plus, zoals ik al zei: dat glansje in alle kleuren: blits!

Goodreads-sterren
  • 4.49 (komaan mensen, nog 1 procent!)

Info
  • Titel: Divergent
  • (Nog) niet in het Nederlands verschenen, het is zelfs nog niet zo lang in het Engels uit (sinds 3 mei 2011).
  • Auteur: Veronica Roth 
  • Als ik mij niet vergis zijn er al plannen voor een film...Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, ergens, ik zweer het! (ik weet ook niet of ik dat goed of slecht nieuws vind...)
  • Het wordt een trilogie (alle dystopia boeken die ik al gelezen heb zijn een trilogie, Matched, The Hunger Games,...). Maar gezien dit deel redelijk recent is, kun je al wel raden dat dat een tijdje gaat duren: deel 2, dat de naam Insurgent gekregen heeft verschijnt in mei 2012 en deel 3, naamloos, zou in 2013 ergens moeten uit komen, dat is nogal vaaaag :p.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten