26-07-2011

Mijn koopgedrag

Zoals ik al zie (ofja typte) haal ik redelijk wat boeken uit de bib maar de bib heeft niet alle goede boeken, of niet de hele reeks en dan is het tijd om boeken te gaan kopen.

Ik koop boeken om één van deze drie redenen.
1. Soms is een boek gewoon te goed om niet te hebben en dan moet ik het op mijn plank kunnen zetten.
2. De meest voorkomende reden is dat ik een tof boek tegenkom op goodreads of op een boekenblog etc. en dat de bib het gewoon niet heeft! Kopen!
3. Wat de bib mij ook vaak lapt is dat ze enkel deel één van een reeks hebben en natúúrlijk is dat boek goed en wil ik niet wachten tot de bib de vervolgen aanschaft (en ik wil ze het liefst in het Engels lezen, de bib heeft namelijk de rare gewoonte te wachten tot de vervolgen in het Nederlands verschenen zijn en ze dan pas aan te kopen. Pfff...). Dus dan koop ik de reeks (met deel één ofcourse, anders is dat zo, ja, raar, een reeks zonder deel één). Eigelijk is dit een mengeling van 1 & 2, whatever.

Ik koop boeken altijd op Amazon.co.uk, omdat er daar altijd kortingen zijn en je zo'n boekjes als ik koop voor vijf pond (= €5,66) al hebt. Ik heb natuurlijk het geluk dat ik mijn boeken niet zelf moet betalen. Mijn papa beschouwt boeken als 'cultuur goederen' dus betaalt hij de rekening :D.

Gezien ik op Amazon bestel ben ik verplicht om mijn boeken in het Engels te kopen, wat natuurlijk geen probleem is, integendeel. Ik kan mij soms echt ergeren aan sommige vertalingen, blèh! En in het Engels lezen is daarenboven ook goed voor mijn Engels (de nerd in mij spreekt).

Dan ten laatste, paperback, hardcover of kindle? Het antwoord daarop vind je ook terug op mijn pagina 'Emma'. Paperback, paperback, paperback. Ik heb geen Kindle, dus dat is uitgesloten en ookal is een kindle boek minder duur, papier blijft leuker. Hardcover is duur en ik vind het nog onhandig ook, meestal is te groot en zwaar en dan is er nog de beruchte 'flap'. Ik citeer:
Ik ben ook niet voor hardcover omdat daar meestal zo'n flap rond is en als ik die daar om laat kreukt die helemaal, als ik die eraf haal heb ik geen cover meer en dan vergeet ik waar ik dat kaftje gedaan heb. ~Emma
 Meestal ligt het kaftje dan onder één of ander zwaar voorwerp en is het helemaal gekreukt, fijn. Nee, paperback is perfect, klein genoeg (de meeste toch) om makkelijk mee te kunnen, ruiken lekker, minder duur,...Het enige nadeel aan paperback is de kwetsbare rug, ik haat het als daar van die vouwen in zitten!

Voila, dat is het zowat. Welke boeken ik koop, kun je volgen bij de leesvoer-berichten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten