24-07-2011

Matched - Ally Condie


FYI: Ik heb dit boek in het Engels gelezen dus sommige termen zijn misschien vertaalt in het Nederlandse boek. (bv Society)

Achterflap
De Society  maakt altijd de juiste keuzes voor jou, naar welke muziek je luistert, waar je woont, wat voor werk je doet,...Dus wanneer Cassia op haar Match Banquet gematched wordt aan haar beste vriend Xander, is ze er zeker van dat hij haar perfecte partner is. Maar wanneer haar microcard met informatie over hem bekijkt flitst het gezicht Van Ky Markham voorbij voor het scherm zwart wordt. Een Official zegt dat het een zeldzame fout is en dat ze moet doen alsof het niet gebeurd is. Maar Cassia gaat Ky toch met andere ogen bekijken. En bovenop de storing op haar microcard, ontstaan er nog barsten en scheuren in de perfectie en goedheid van de Society.

Mijn mening
Zoals ik al zei ben ik sinds de Hunger Games fan van dystopia-boeken en Matched is zeker een boek dat thuishoort in dat genre. Ik had wel het gevoel dat dit boek het aperitief was op Crossed, het hoofdgerecht (het vervolg). Ik denk dat er in Crossed meer grootse dingen gaan gebeuren. In Matched komen ze er al achter dat er oorlog is in de 'Outer Provinces' en ze zeggen in het boek zelf ook dat het niet lang meer zou duren voor de hel los breekt. Daarom ben ik ook heel benieuwd naar Crossed. Denk nu niet da Matched saai is en dat er niets in gebeurt want dat is helemaal niet het geval. De schrijfstijl heeft iets weg van Maggie Stiefvaters schrijfstijl (Wolves of Mercy Falls) zeker ook door de aanwezigheid van poëzie (niet dat ik geïnteresseerd ben in poëzie, integendeel). Al bij al heb ik genoten van dit boek en kon ik het bijna niet neerleggen.

Cover
Gezien de cover van Matched bovenaan staat bij top on the 10th: mooiste covers, kun je al raden dat ik deze cover zeer geslaagd vind. Zoals ik daar al zei gaat het over een gemanipuleerde maatschappij (de Society) die jouw leven plant, dus de cover past om te beginnen bij het boek. Ook bij veel covers met 'girls in dresses' staat er dan een meisje op in een kleed dat ze nog niet eens aan heeft in het boek (Fallen bijvoorbeeld). Maar Cassia draagt dit groene kleed wel degelijk. Voor de rest is het ook een lichte en sobere cover, ik kwam laatst in een boekenwinkel en het was duidelijk waar de YA boeken stonden, al de donkere en zwarte covers. En ten laatste de letters, door het streepje in de A weg te laten krijgt het toch iets futuristisch. Check ook de cover van Crossed, misschien zelfs nog leuker dan Matched...Super covers!

Goodreads-sterren
  • 3.80

Info
  • Titel: Matched (Engels & Nederlands)
  • Auteur: Ally Condie
  • Deze reeks wordt een trilogie; Crossed komt 1 november 2011 uit en het derde boek kun je in november 2012 verwachten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten