07-07-2011

Mijn biblijst

In één van mijn vorige berichten (om precies te zijn, Leesvoer 29/05), schreef ik al over mijn biblijst. Maar wat is dat nu eigelijk? Simpel, dat is gewoon mijn lijst van boeken waarvan ik weet dat de bib ze heeft.

Eerst zoek ik boeken (door lijsten op goodreads te bekijken of andere boekenblogs te checken) als ik dan een interessant boek zie (voordat ik de korte inhoud lees), kijk ik of het in de bib is, wat meestal (zo'n 9 op 10 keer) niet het geval is. Als het in de bib is, lees ik de korte inhoud en als die mij dan ook nog aanstaat, dàn mag het boek op mijn biblijst.

Soms, als het boek écht wel veel sterren krijgt of de cover supermooi is, lees ik de korte inhoud zonder dat het in de bib is. Een tijdje geleden las ik van elk leuk uitziend boek de korte inhoud, maar toen begon mijn to-readshelf te exploderen van de boeken en moest ik iets kieskeuriger worden. Anders zit mijn hele to-readshelf vol met boeken die niet in de bib zijn, en ik kan niet alle boeken kopen. Dus selectiever zijn was de oplossing!

Mijn biblijst telt meestal zo'n 30 boeken en wanneer ik beslis dat ik naar de bib ga haal ik hem boven. Ik ga meestal zaterdagochtend naar de bib om 10u omdat ik om 11u in de AMC (Algemene Muziek Cultuur, ja, het is even erg als het klinkt, als niet erger.) moet zijn. Maar ik heb dit jaar mijn laatste jaar afgerond dus momenteel heb ik niet zo'n bibuurtje. Maar ok, net voor ik naar de bib vertrek, check ik al de boeken van die lijst of ze aanwezig (en niet uitgeleend) zijn. Dat zijn er meestal een stuk of 3, 4 (dat zijn er zo weinig omdat er ten eerste reeksen op de lijst staan, en uiteraard kan ik pas de tweede lezen als ik de eerste gelezen heb en omdat sommige mensen hun boeken ééuwen houden). Die schrijf ik op en ook waar ik ze kan vinden want de bib heeft soms vreemde ideeen op het vlak van logisch klasseren. En dan vertrek ik naar de bib haal snel mijn boeken uit de rekken en in 10 minuten ben ik klaar! Ik heb namelijk een hekel aan boeken zoeken in de bib, ik vind dan nooit de juiste. Waarschijnlijk omdat ik de covers niet kan zien, covers zijn heel belangrijk. Ookal weet ik dat ik een boek niet bij zijn cover mag beoordelen, foei!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten